#2 The road so far: Thailand

27 oktober 2018 - Chiang Mai, Thailand

City trip en olifanten in Chiang Mai én scooter rijden in Pai

Chiang Mai was de volgende bestemming van mijn reis in Thailand. Van Bangkok naar Chiang Mai gaat er een beroemde nachttrein die je meegemaakt moet hebben. En dus had ik die een paar dagen eerder geboekt. Het was erg leuk om mee te maken. Rond 20:00 vertrok de trein en rond 8:30 kwam deze aan op bestemming. Elke wagon had een eigen steward die bij iedereen langskwam om van je gewone stoel een bedje te maken. Eentje beneden bij het raam en eentje er bovenop, net als een stapelbed. Gelukkig sliep ik beneden en had ik zo iets meer ruimte en had ik een raampje om uit te kijken. Na een prima nacht te hebben geslapen en 's ochtends van het mooie uitzicht te hebben genoten kwam ik aan op het station. Het was een uurtje lopen naar mijn hostel wat ik prima vond na zo lang niets te hebben gedaan en met het bespaarde taxi geld kon ik mezelf mooi belonen met een lekker ontbijtje. Die dag heb ik wat tempels in de stad bezocht, die zijn immers overal, en vooral lekker rondgelopen. Twee jongens van de fietstocht in Bangkok waren dezelfde kant op gegaan en zo kon ik mooi een drankje doen met 'bekenden' in de avond.

De volgende dag stond er een lange tour op het programma. In een mini busje reden we slingerende routes naar watervallen en mooie uitzichten van rijstvelden. We bezochten ook twee prachtige tempels, speciaal gemaakt voor de destijds koning en koningin van Thailand, en het hoogste punt van Thailand. Het was weer heerlijk weer en zowel de mensen van de tour als de tour begeleider waren erg gezellig. De beloofde trektocht viel een beetje tegen, het tempo was nog al laag door het aantal 'you want to take a picture?' momenten waarbij iedereen dan bij de zoveelste waterval een complete fotoshoot kreeg van de tour begeleider :)

Na nacht twee in Chiang Mai had ik een olifanten tour gepland en een rit naar alweer de volgende bestemming. Erg vroeg kwam er een truck langsrijden om mij en nog een hoop jonge mensen naar de olifantenopvang te brengen. Een lange rit van ruim 1,5 uur ver de rimboe in. Bij een tussenstop was er nog een truck met jonge mensen die ook met ons mee zouden gaan. Eenmaal aangekomen kregen we wat informatie van de eigenaar en werd er ook verteld dat er speciaal wat meer foto's en filmpjes gemaakt zouden worden voor op de nog niet bestaande website. Hierdoor duurde het allemaal iets langer omdat er vaak in koor 'wohoo elephants' geroepen moest worden met een camera in ons gezicht. Bovendien was de groep iets groter dan normaal, was het wel heel gezellig maakte. We moesten allemaal een rood hesje aan zodat de olifanten niet in paniek zouden raken. Toen we op de plek van de opvang waren moesten we ook even blijven staan en de olifanten naar ons toe laten komen. Dit ging allemaal heel gemoedelijk. Waar het in het begin super imposant was om zo'n grote olifant los op je af te zien komen was het gek hoe snel je er aan gewend was. Er waren er 4, een moeder met baby, nog een volwassen vrouwelijke olifant en nog een baby waarvan de moeder overleden was. Alle olifanten zijn gekocht van lokale mensen van Thailand die ze hielden als huisdier. Ze zouden er graag meer willen kopen, maar ze zijn erg duur en het duurt even voordat ze zoveel geld hebben gespaard. Ook omdat het verzorgen van de huidige olifanten veel geld kost. De mensen waren maar al te blij dat ze nu een grote groep mensen hadden. Het was ontzettend leuk om de olifanten zo te zien. In principe konden ze gewoon weglopen en zelf voor hun eten zorgen. Ze hadden een gebied zo groot als de stad Groningen, met water, modder en bos tot hun beschikking. Maar omdat ze als huisdier zijn gehouden zijn ze wel zo gefocust op mensen dat ze deze altijd blijven opzoeken. Daarom voeren de mensen van de opvang ze zelf, zodat ze in ieder geval wel in het gebied blijven. En om toeristen een toffe ervaring met olifanten te laten zien zonder er op te hoeven rijden. Het was super mooi om de olifanten hun normale gedrag te zien vertonen tijdens het wandelen, modderbaden en zwemmen met ze. Veel leuker dan er op rijden al zeg ik het zelf. De ervaring is net zo intens en indrukwekkend. Na een geweldige en voldane dag ging de truck weer terug naar het hostel en moest ik direct weer door met een mini busje naar Pai.

Pai was hooggelegen in Thailand en de rit er naartoe was behoorlijk slingerend omhoog. Gelukkig zat ik ver voorin het busje en zaten er maar twee andere backpackers in, zodat je lekker de ruimte had. De buschauffeur was echt een pro, hij deed het al 35 jaar en wist precies hoe hij zich door het drukke verkeer moest heen manoeuvreren. Onder het grappige commentaar van de twee Amerikanen ging de 3 uur durende rit best snel en kwamen we zonder problemen aan in het leuke dorpje Pai. Ook hier waren de twee jongens die ik al eerder had ontmoet en maakten we die avond plannen om samen Pai te verkennen op de scooter. Dit was de beste manier om alles kleine bezienswaardigheden te zien. De volgende twee dagen hebben we grotten, watervallen, olifanten, een canyon en een bamboe- brug-landschap gezien. Plus prachtige uitzichten tijdens het rijden naar al deze plekken. Het was geweldig om het met de scooter te doen maar zonder ervaring was dit waarschijnlijk een no go geweest. De slingerende weggetjes stijl omhoog en naar beneden vergden een hoop oplettendheid en bovendien waren er veel roekeloze mede scooterrijders en mini busjes die je al toeterend van alle kanten inhalen. Gelukkig verliep alles zonder incidenten en waren het hele leuke dagen. Ook het dorpje zelf was heel leuk. Veel mensen blijven langer in Pai omdat het heerlijk relaxed is na het drukke stadsleven in Chiang Mai waar veel mensen vaak vandaan komen. Bovendien heb je elke dag een leuke foodmarket waar je vers eten kan halen en zijn er een tal van leuke kraampjes waar je langs kan lopen. Helaas was mijn vlucht naar het volgende land al geboekt, anders was ik er misschien ook iets langer gebleven voor wat meer massages of leuke workshops. Maar zulke plekken zijn er vast ook te vinden in............. Indonesië!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Eito:
    27 oktober 2018
    Hey Leonie, Zo te zien heb je het prima naar je zin en is het een heel mooi land om te gaan bezoeken. Wat je schrijft , leest heel gemakkelijk en prettig dus ik ben benieuwd wat je nog meer gaat meemaken! Have fun daaro! Groetjes vanuit de Schoolholm! :)