#5 The road so far: Indonesië

29 december 2018 - Melbourne, Australië

Het goede leven; duiken en scooter rijden

Ik loop inmiddels al een dikke maand achter op mijn blog, excuses. Tijd voor een update die eigenlijk allang niet meer relevant is :)

Na het zien van prachtige vulkaan kraters was het tijd om het favoriete plekje van toeristen in Indonesië te bezoeken: Bali! Na het bezoek aan Ijen werd ik gedropt bij een bushalte om vanuit daar met een lokale bus naar Bali te gaan. Deze was heerlijk volgepropt met lokale Indonesiërs, dus koud was het zeker niet. Indonesië bestaat natuurlijk uit tig eilandjes, dus moest er nog wel even even de zee over worden gestoken. Dit was geen probleem, de lokale bus ging gewoon mee op de boot. Na een uurtje varen, nog zo'n drie uurtjes met de bus en nog eens een uurtje met een Grab taxi kwam ik aan in Ubud. Dit plaatsje ligt het meest centraal in Bali en is misschien wel het drukst bezocht door toeristen. En dat was te merken! Alsof je je ergens in een winkelstraat in Europa begaf. Alleen de vele tempels en kleine Balinese rituelen die dagelijks werden uitgevoerd lieten iets anders zien. Gelukkig was mijn hostel een heerlijk plekje om je terug te trekken van de drukte. Het werd gerund door een Balinese familie, wat toch dat Indonesische gevoel terug gaf. De familie was erg gastvrij en het ontbijt was heerlijk. Ondanks dit fijne hostel en het lekkere eten wou ik toch graag zo snel mogelijk weer weg uit deze drukke toeristische trekpleister. Ik heb dan ook maar één dag in Ubud rondgebracht. Uiteraard met mijn favoriete vervoersmiddel. Na het bezoeken van het beroemde apenbos, een vogelpark en een waterval was de dag zo voorbij.

De volgende dag ging ik met een shuttle naar Sanur, een havenplaatsje, om zo gemakkelijk naar het eiland Nusa Penida te gaan. In Nusa Penida was het heerlijk! Een klein eiland met prachtige stranden, kliffen en rotspartijen. De foto's hier van zal ik nog uploaden, ik ben hier namelijk later nog een keer geweest. De voornaamste reden voor mij om hier heen te gaan was voor het duiken. Dit heb ik dan ook bijna een week elke ochtend gedaan. Na het halen van mijn duikcertificaten was het heerlijk om gewoon voor te lol (funduiken noem je dat) te duiken en te genieten van alles wat er in de zee leeft. Ik heb hier dan ook mijn eerste haaien, zeeschildpadden en manta's gezien, super tof! En nog een heleboel meer, maar daarmee zal ik jullie niet vervelen. 's Middags was er genoeg tijd om rond te rijden op de scooter en het eiland te verkennen. De wegen waren hier afwisselend goed en echt 'off the road'. Er kwamen dan ook regelmatige mede backpackers terug van hun dagje rondrijden met de nodige schrammen en blauwe plekken.  Een beetje ervaring met waar en wanneer remmen is wel handig :) Ik ben een dikke week op Nusa Penida geweest, vooral voor de gezelligheid met mensen van mijn hostel en van de duikschool. En met maar een handjevol toeristen een stuk rustiger dan Bali.

Na Nusa Penida had ik een vlucht naar Flores gepland. Deze plek (Labuan Bajo) is vooral bekend om het duiken en de Komodo varanen. Het is de enige plek waar deze gigantische reptielen in het wild voorkomen. Tijdens mijn week hier heb ik weer wat mooie duiken gemaakt (schildpadden paradijs!) en natuurlijk de beroemde Komodo tour gedaan. Helaas wel dikke pech, want net tijdens die tour hield mijn telefoon er mee op en heb ik geen foto's kunnen maken. Mijn camera had ik niet mee omdat de tour veel in en om het water zou zijn... Maar ondanks dit was het zeker de moeite waard. Ik heb prachtige stranden gezien en de Komodo varanen waren zeer indrukwekkend. Na Labuan Bajo wist ik dat er nog iets moois te zien was in Ende, nog een plaatsje in Flores. Met een klein lokaal vliegtuigje ben ik hierheen gevlogen om de volgende dag de Kelimutu vulkaan te bekijken. Het was met de scooter een kleine twee uur slingerend de bergen in. Een heerlijke route want de weg was prima. Eenmaal aangekomen waren er naast mij misschien twee andere toeristen. Wat een rust! De vulkaan met haar drie verschillende kleuren kraters was de vlucht en scooter rit zeker waard. Dit was het meest blauwe water dat ik ben tegen gekomen. Geen filter nodig :)

1. Johanna:
    29 december 2018
    Hoi Leonie,

Allereerst bedankt voor je kaart! Hoop dat je een fijne jaarwisseling mag beleven in Australie en dat je in 2019 net zulke mooie dingen mag beleven dan wat je nu doet. Heel leuk om te lezen en ik vind het super stoer van je!! Lieve groeten Johan en Johanna
  2. Giny:
    31 december 2018
    Hoi Leonie,
    Leuk om te lezen wat je allemaal beleeft en doet. Een duikdiploma halen , gefeliciteerd , Ik hoorde net van je moeder dat Steven en jij al in 2019 zitten , nou wij bijna ! Ik hoop dat jullie een gezellige jaarwisseling hebben gehad en ik wens je ook namens Dion nog heel veel plezier in Australie. Dat je nog maar veel dingen zult zien, beleven en ontdekken. Ik vind het ontzettend dapper dat je dit allemaal in je uppie doet, moest er niet aan denken. Doe de groeten aan Steven. Geniet er nog maar een tijd( je ) van.
    Lieve groetjes oom Dion en tante Giny.( o ja voor jou en Steven een heel gelukkig 2019)