#3 The road so far: Indonesië

11 november 2018 - Bromo, Indonesië

Drukte in Jakarta en sightseeing in Yogyakarta

Op 22 oktober, mijn verjaardag, stond een reisdag naar Indonesië op het programma. Vanaf Chiang Mai was het niet lang vliegen. Een uurtje naar Bangkok en daarna drie uurtjes naar Jakarta. Alles verliep prima en 's avonds laat kwam ik aan op het vliegveld. Na was gedoe met de taxichauffeur die zich voordeed als de man van Grab (de Aziatische Uber) die ik eigenlijk had geboekt, kwam ik na een hoop vertraging aan bij mijn hostel. Om 1:30 vond ik het al druk op de weg... Maar we gingen wel zien hoe het de volgende dag zou zijn na een lekker nachtje slapen.

De volgende dag besloot ik om het rustig aan te doen en gewoon wat door de stad te gaan wandelen. Er waren niet zulke boeiende tours of hele bijzondere dingen te doen dus leek mij dit een prima oplossing. Wie weet waren er wat leuke koffietentjes of winkeltjes te vinden. Vijf minuutjes vanaf mijn hostel lag in ieder geval het oude Batavia (Kota Tua), wat wel even interessant was met allemaal kleurrijke fietsen en rond crossende schoolkinderen. En natuurlijk een aantal musea en het Batavia café. Verder rondlopen was behoorlijk intens. Het was er ontzettend druk, overal scooters en auto's die keihard toeterend zich een weg banen door de stad. Oversteken is een hele opgave en van stoepen hebben ze eigenlijk niet gehoord of ze staan vol met kraampjes met scooteronderdelen. Er waren echt ontzettend veel mensen, vooral mannen, op de straat die niets leken te doen behalve lachen en blikken werpen naar die lange blonde toerist die zoekend langsliep (soms tweemaal omdat de weg geblokkeerd was of dood liep). Ik zag verder ook geen enkele toerist rondlopen en voelde mij voor het eerst helemaal niet veilig zo op straat. Snel, voor zover dat kon, ging ik dan ook weer terug naar het hostel om daar de rest van de dag maar te relaxen.

De volgende dag vertrok ik vroeg naar het treinstation, deze keer wel met een geslaagde Grab rit. Een comfortabele rit van 8 uur waarbij er een ontzettend lief Indonesisch kindje mij ik denk wel 6 uur van deze rit heeft aangestaard. Yogyakarta was het eindstation. Voor drie dagen en vier nachten heb ik hier in een heerlijk hostel gezeten. Het was er wel erg rustig maar de hosts en mede backpackers waren ontzettend aardig en gezellig. De eerste volle dag heb ik wat sightseeing gedaan dicht bij het hostel. Ook hier was het erg rustig en het duurde maar even of er kwam al een vriendelijke local aangelopen die mij alle bezienswaardigheden wel wou laten zien. Scooters zijn in Indonesië natuurlijk het meest gebruikte vervoersmiddel dus ik kon bij hem achterop. Hij hoefde er ook niets voor terug en als Nederlander wordt je er bijna achterdochtig van, maar niets was minder waar!  Hij bracht me naar oude paleizen, een vogelmarkt en naar winkeltjes met Loewak koffie en kunst. Een erg leuke dag en afgesloten met lekkere Indonesische soep.

De beroemde tempels Borobodur en Prambanan stonden de volgende dag op de planning. Omdat ik scooter rijden zo leuk vindt besloot ik ook om voor deze dag eentje te huren en in mijn uppie overal heen te rijden. Ik had ook niet zoveel zin in een georganiseerde tour, al was een busje met airco misschien iets relaxter geweest. Gelukkig gaan de scooters stinkend hard dus met een lekker briesje een hoop zonnebrandcrème was het goed te doen. Het was indrukwekkend om de tempels te zien en ik kon goed begrijpen dat er zoveel mensen op af kwamen. Rustig genieten en foto's maken was alleen wat lastig. Er waren ontzettend veel schoolkinderen en lokale toeristen die ALLEMAAL een foto wouden. Ik denk dat ik zonder te overdrijven wel 80 keer op de foto ben geweest die dag. En ook nog een hoop enquêtes heb ingevuld. Toen het bij Prambanan bijna nog erger was ben ik iets vlotter overal langsgelopen. Hoe schattig en leuk ze het ook vroegen, mijn hoofd had genoeg van alle selfies. Op de terugweg had ik nog iets gelezen over een park met boomsculpturen en waar je kennelijk de zonsondergang goed kon zien. De rit er naar toe was erg avontuurlijk, hoog in de bossen met een niet zo'n beste weg. Ik was net te laat op de juiste plek voor de zonsondergang maar het was een leuk 'park' om even doorheen te lopen. De terugweg in het donker was nog toffer!

De derde dag in Yogyakarta was niet echt gepland, omdat ik eigenlijk die dag wou vertrekken voor een tour naar de berg Bromo. Maar ik zou de enige zijn die met een busje de trip zou maken en dat was even wat te gek voor het tourbedrijf. Dus heb ik er een dagje winkelen en relaxen aan vastgeplakt wat ook wel heel lekker was. En zo was ik vol energie voor de volgende trip!