#1 The road so far: Thailand

20 oktober 2018 - Chiang Mai, Thailand

Duiken in Koh Tao, lake tour in Khao Sok en fietsen in Bangkok

Jippie, mijn eerste reisblog! Op 30 september was het zo ver, de start van mijn reis naar onder andere Azië en Australië. Te beginnen in het mooie Thailand om allereerst te leren duiken. Samen met mijn broer(tje) ben ik vertrokken naar het eiland Koh Tao. Hét walhalla om de fijne kneepjes van het duiken te leren bij een Nederlandse duikschool. En wat was het geweldig om te doen! Met behulp van geduldige en aardige instructeurs hebben we zowel onze Open Water als Advanced duiken gehaald en 12 mooie duiken gemaakt. Het water was in het echt net zo blauw als op de vakantiekiekjes van Google, waardoor al het prachtige koraal en alle kleurrijke en verschillende vissen goed te zien waren. Hoogtepunt was het zien van een gigantische rog! Na een dikke week vooral in het water gelegen te hebben heb ik de laatste dag nog een wandeling gemaakt naar een mooi uitkijkpunt op Koh Tao. Aan het eind van de dag was het tijd om te vertrekken naar een nieuwe plek en ben ik alleen met de nachtboot vertrokken naar Surat Thani.

Na een prima boottocht te hebben gehad ging de reis verder met de bus naar Khao Sok. Een rustig dorpje en omdat de geplande tour de volgende dag pas zou beginnen heb ik de eerste dag vooral gerelaxt met wat mede Nederlanders aan het zwembad. De volgende dag werd ik samen met nog een Nederlander opgehaald bij het hostel in een pick-up truck waar je achterin zit op een bankje. Lekker uitwaaien! We gingen samen met nog twee Amerikanen op weg naar het meer waar onze tour zou beginnen. Halverwege stopten we opeens omdat we zonder benzine zaten en moest de gids met een ander busje mee om benzine te halen, om dit vervolgens weer terug te brengen naar onze truck. Heerlijk begin! Het bleek ook dat we net een kilometer voor het tankstation gestrand waren.... De rest van de rit hebben we er goed om kunnen grappen en kwamen we zonder oponthoud aan op de bestemming. Met nog twee Nederlanders erbij (die zijn echt overal) was ons kleine groepje van 6 mensen compleet. Na een boottocht van een uur bleek zelfs dat wij de enige waren die bleven overnachten en dus een heel 'dorp' met locals voor onszelf hadden. En zo ook ons eigen privé bamboe hutje op het water. Super leuk om een nachtje in te slapen. Het meer was ook erg blauw en koel om in te zwemmen, al was het aan te raden om even goed je benen te checken op bloedzuigers. Met heerlijk weer en gezellig groepje waren het een leuke twee dagen. De boottochtjes waren heel mooi en we hebben veel aapjes gezien en ook nog door de jungle geploeterd langs een waterval.

's Middags was ik terug bij het hostel en na een fijne douche stond een lange rit naar Bangkok op het programma. Een dikke reis van 15 uur, 's nachts, met alleen maar Thai sprekende locals. Een hele ervaring om het zo maar te noemen. De bus was heel comfortabel, alleen erg koud door de airconditioning die maar bleef blazen. Gelukkig was er een dekentje om nog redelijk te kunnen slapen. Onderweg maakte de bus nog een korte stop waarbij er zelfs een klein marktje was. En dat om 3 uur 's nachts! Ook voor het eerst dat ik wc's tegen kwam die in de grond zaten waarnaast een gevuld bad stond waar je water uit moest halen om de wc door te spoelen... Heel vroeg in de ochtend kwam de bus aan in Bangkok en kon ik na het dumpen van mijn tas alvast wat rondwandelen in de drukke straten waar al veel mensen op de been waren. Blijkbaar was er net een week lang een soort memoriaal feest om het overlijden van de koning twee jaar geleden waardoor er ontzettend veel mensen in het geel gekleed waren. Het leek alsof ik de enige buitenlander was. Reden genoeg voor veel locals om mij om foto's te vragen en vol verbazing te kijken als ik langs liep. Na een paar uurtjes in de hitte rondgelopen te hebben en aangestaard te worden vond ik het wel welletjes en heb ik een relaxed dagje in het hostel gehad.

De tweede dag stond de beroemde Co van Kessel fietstour op het programma. Een 5 uur durend programma met fietsen, boottochtjes en een lekkere lunch. Het was echt super leuk. Waar je zelf geen idee zou hebben waar je moet beginnen om een goed beeld te krijgen van Bangkok was de fietstour echt perfect. Een enthousiaste locale tourgids laat alle hoekjes zien waar je normaal nooit zou komen. Het voelt alsof je recht door mensen hun huizen heen rijdt, tussen de was en grote soeppotten door. En fietsen is natuurlijk ook heerlijk als je niets anders gewend bent. Bovendien bestond de groep ook compleet uit Nederlanders en ook al praatte de gids Engels, hij kon ook behoorlijk veel Nederlandse woorden en zinnen. Geweldig leuk! Na een leuk avondje na borrelen met een aantal Nederlanders was het de volgende dag tijd om weer verder te gaan naar een wat rustigere plek; Chiang Mai!

1. Marian:
    23 oktober 2018
    Ha die Leonie,

Leuk idee om ons op deze manier een beetje met je mee te nemen. Geniet ervan en we zien al uit naar het volgende deel.
    Liefs vanuit Garrelsweer.