#6 The road so far: Filipijnen en meer Indonesië

4 februari 2019 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Tussendoortje in de Filipijnen en meer van het goede leven

Het thuisfront werd ongeduldig, dus bij deze wat meer foto's met een verhaaltje erbij :) Na Indonesië had ik eigenlijk het plan om naar Australië te gaan om daar wat te reizen en te werken. Maar shit, mijn werkvisum was om onbekende reden nog niet binnen. Na een (duur) belletje met de Australische ambassade was het advies om af te wachten en nog maar geen vlucht te boeken. Dit betekende voor mij mijn vlucht omboeken naar een latere datum in december en een nieuw plan bedenken. Want je mag maar maximaal één maand achtereen in Indonesië blijven zonder visum. Na een hoop enthousiaste reizigers te hebben gehoord over de Filipijnen en het mooie duiken daar was voor mij de beslissing snel gemaakt; even een retourtje eiland hoppen in de Filipijnen! De vlucht ging via Singapore waar ik mijn ogen heb uitgekeken; wat een gigantisch vliegveld. Ik had een stop-over van 15(!) uur, dus had ik mooi de tijd voor een korte tour in de stad. Erg futuristisch met grote gebouwen! Na een nachtje geslapen te hebben in de bioscoop op het vliegveld ging de reis weer verder naar Cebu in de Filipijnen. De volgende dag stond er een lange busreis op de planning naar de haven in het noorden van het eiland. Volgens internet was het gemiddeld twee uur, maar moest je ook niet verbaasd opkijken als dit 'een beetje' opliep naar zes uur... De bus stopt namelijk voor alles en iedereen langs de weg. Geen bushaltes nodig. Na een dikke vijf uur kwam de bus dan eindelijk aan en was het nog een halfuur met de boot naar het eiland waar ik vijf dagen zou verblijven. Deze maakte gelukkig geen onverwachte stops. Het eiland Malapascua is een walhalla voor duikers en de enige plek waar het hele jaar de 'Thresher shark' te vinden is. Het was vroeg opstaan, maar de opkomende zon bekijken op de boot was zeker de moeite waard. En de haaien waren indrukwekkend en kwamen heel dichtbij! Super tof. Ook nog een grotduik gemaakt en zeeslangen gezien.

De rest van mijn tijd in de Filipijnen was iets minder geslaagd omdat ik last had van een flinke blaasontsteking. Dan is alleen reizen toch wel even rot. Gelukkig waren er hele lieve locals van het hostel die mij hebben geholpen met het halen van medicijnen. Maar naast een aantal doktersbezoeken en in bed liggen heb ik niet veel andere dingen kunnen doen. Ik heb nog wel Moalboal bezocht, een leuk backpackersdorpje waar je mooie stranden kan bekijken en kan zwemmen met gigantische scholen sardienen. Ook schijnt er een grote waterval dichtbij te zijn waar je vanaf kan springen. Maar daar voelde ik me niet lekker genoeg voor. Daarna ben ik weer terug gegaan naar Cebu waar ik letterlijk alles van een kip heb gegeten (ogen, poten en darmen included. Heerlijk...) Al met al was het bezoek aan de Filipijnen zeker de moeite waard met vriendelijke locals en prachtige stranden. Helaas heb ik maar een klein deel gezien, maar dat maakt gelijk een goede reden om de Filipijnen later nog een keer te bezoeken ;).

Omdat ik zo'n heerlijke tijd had gehad in Indonesië en het super dicht bij Australië ligt besloot ik om hier nog een paar weken door te brengen. De blaasontsteking bleef wat rondhangen dus heb ik het rustig aan gedaan. Met een leuke Canadese meid heb ik twee weken in Bali rondgehangen en bestonden onze dagen meestal uit wat sightseeing, lekker eten, feestjes en rond het zwembad hangen. Heerlijk! In Tulamben (Bali) heb ik mijn eerste wrakduik en nachtduik gemaakt, wat heel tof was. Ook zijn we naar de Gili eilanden geweest, dit zijn drie eilandjes dicht bij Bali waar gemotoriseerde voertuigen niet zijn toegestaan. Je hebt hier dus nog heel old school paard-en-wagen en fietsen. Er hangt een heerlijk sfeertje, waar het ene eiland wat meer een feest eiland is en het andere meer voor de rust en natuur. Ook kon je hier mooi duiken, wat ik natuurlijk niet kon laten. Als afsluiter in Indonesië ben ik terug gegaan naar Nusa Penida. Het was erg leuk en gezellig om dezelfde mensen weer te zien en ik heb hier ook mijn rescue duiker brevet gehaald. Volgens mij heb ik een kleine verslaving :)

En dat was Azië voor mij. Met tweede kerstdag ben ik vertrokken naar Australië voor een leuk oud en nieuw en reisavontuur met Steven. Wordt vervolgd!